Ar „Projektas“ gali sušildyti?

Nuo praėjusiųjų metų spalio Švenčionių r. Pabradės „Žeimenos“ gimnazijoje vykdomas projektas „Kokybės krepšelis“. Profesionalias konsultacijas bendruomenei nuolat teikia gimnazijos veiklos tobulinimo konsultantė Virginija Vaitiekienė.
Oi, sakysite, vėl tas įgrisęs žodis „projektas“. Taip, projektas. Na ir kas? Juk neraupsuotas šis žodis. Anaiptol pati veikla, lūkesčiai. Aptartos pirmosios įžvalgos, padedančios koreguoti veiklą pamokoje, pirmieji susitarimai dėl sistemingo reflektavimo siekiant kiekvieno mokinio pažangos tolimesnio planavimo. Kaip gi mums sekėsi?
Iš šio projekto lėšų gimnazija įsigijo interneto prieigos stotelę, 11 LegoEducationWeDo 2.0 robotikos konstruktorių pradedantiesiems ir 9 LegoMindstorms EV3 robotus konstruktorius pažengusiesiems. Konstravimo ir robotikos užsiėmimai iki Kalėdų atostogų vyko smalsučiams – pradinių klasių mokiniams. Užsiėmimų metu mokiniai konstravo atlikdami kūrybines užduotis su LEGO, lavindami susikaupimo bei dėmesio išlaikymo įgūdžius, mokydamiesi reikšti mintis bei kompiuteriniu pagrindu atlikdami nesudėtingas interaktyvias užduotis. Gaila, bet vyresniųjų klasių mokiniams organizuoti užsiėmimų ir praktiškai taikyti teorinių žinių nepavyko dėl nuotolinio mokymo(si) proceso. Teks palaukti. O jau tada…
Na o mokytojai jau dalyvavo  suplanuotos kvalifikacijos tobulinimo programos „Modernios pamokos vadyba ir mokymosi pasiekimai mokinių asmenybės brandai“ pirmojo modulio „Šiuolaikiškos pamokos vadyba ir aktyvus kiekvieno mokinio mokymasis“ seminare. Jie įgijo žinių, kaip planuojant konkrečią pamoką numatyti mokymosi uždavinius, organizuoti mokinių veiklą, individualizavimo ir diferencijavimo strategijas bei užduotis, vertinimo kriterijus, rodančius, kas jau išmokta, ką dar mokiniams reikės išmokti. Seminaro metu buvo akcentuota, kad pasikeitus gyvenimui, privalo  keistis ir mokytojas (ir ne tik mokytojas) – nepakanka turėti  tik profesinių, bet reikia ir pamokos vadybos žinių bei įgūdžių ir juos taikant planuoti ir organizuoti savo darbą bei veiklas.
Nauja yra tai, kad pradėta teikti  individuali ir grupinė mokytojo padėjėjo-konsultanto pagalba 3–6 klasių mokiniams. Taikant aktyvaus ugdymo strategijas  lietuvių kalbos ir literatūros, matematikos, gimtosios kalbos pamokose šių klasių mokiniams pagalbą teikia du mokytojai padėjėjai-konsultantai. Mokytojo padėjėjo-konsultanto pagalba ugdymo procese orientuota į mokinį ir aktyvią jo veiklą. Kadangi šiuo metu mokymas(is) vyksta nuotoliniu būdu, mokytojas padėjėjas-konsultantas tokią pagalbą teikia individualiai nuotoliniu būdu pasirinkdamas mokiniui patogiausią mokymosi būdą ir platformą.
Inovatyviau dirbti mus skatina ir įsteigta mokytojo-mentoriaus, koordinuojančio mokymosi iš kolegų ir kolegialiųjų pamokų aptarimo veiklas, pareigybė. Koordinuojant mokytojui-mentoriui pravestos ir aptartos kolegialiosios pamokos, kurių viena jau vyko naujai – nuotoliniu būdu. Mokytojai mokėsi derinti integruotos pamokos veiklas naujais būdais, kūrybiškai išnaudoti virtualios erdvės galimybes, ieškojo metodų, skatinančių mokinių aktyvumą. Reflektuojant stebėtas pamokas atkreiptas dėmesys į pamokos tikslo konkretinimą, laiko vadybą pamokoje, aptartos problemos ir mokinių veiklų alternatyvos techninių trukdžių atvejais. Įdomu ir praktiškai naudinga tai, kad 6a klasėje pamoką vedusios mokytojos kritiškai įsivertino savo techninį pasiruošimą nuotolinei pamokai, o 3a klasės mokytoja pastebėjo, kad kolegialioji pamoka paskatino ją pakoreguoti turimus mokinių įsivertinimo įrankius, kryptingiau atsirinkti mokymo metodus.
Šis projektas skatina mokytojus tobulinti kvalifikaciją, ieškoti naujų mokymo metodų. To nepaneigsi. Bet svarbiausia – suteikia galimybę šiltai ir prasmingai bendrauti su kolegomis (kažkada tai vadinome, o ir tebevadiname dalijimusi gerąja patirtimi). Dalijimasis yra čia ir dabar. Konkrečioje pamokoje ir su realiu kolega bei mokiniu, kurio akys ne laukia, o klausia dabar ir išmokti, sužinoti, neatsilikti nori dabar. Ne rytoj.

Lietuvių kalbos mokytoja Onutė Bieliauskienė